torstai 10. tammikuuta 2013

Kamala, Ihana Maailma





Mä katsoin eilen The Impossible -leffan ja se oli ihan kauhee... Se elokuva kertoo kaikkien tietämästä Intian valtameren vedenalaisen maanjäristyksen aiheuttamasta tsunamista vuonna 2004 ja se on tositarina 5-henkisestä perheestä joka selvisi siitä järkyttävästä koettelemuksesta hengissä. Se elokuva herätti mussa kymmeniä ja taas kymmeniä kysymyksiä... Suurin kysymys kuitenkin on; MIKSI??? Aloin itkemään 20 minuutin kohdalla ja itkin edelleen sen loputtua. Aivan järkyttävän traaginen! Se oli tehty tosi hyvin, näytti aivan liian aidolta ja se oli todella koskettava. Musta tuntuu, että tajusin vasta eilen miten pahaa jälkeä se tsunami oikeasti sai aikaan ja miten monta perhettä se rikkoi... Päivälleen neljä vuotta sen jälkeen meidän perhe oli Thaimaassa, mitä jos tuo olisi käynyt silloin? Fakta on se, että ihminen pelkää eniten niitä kaikkein "epätodennäköisimpiä" asioita, kuten juuri tsunamia, lento-onnettomuuksia, haihyökkäyksiä yms. vaikka todellisuudessa esim. joka päivänen autolla ajaminen tuo auto-onnettomuuden riskin 10-kertaiseksi.


Tuon elokuvan katsottuani mulle muistui mieleen, kun olin Turun Hansassa niihin aikoihin shoppailemassa ja siellä oli hyväntekeväisyyskeräys uhrien omaisia ja kaupungin uudelleen rakentamista varten ja mä vaan kävelin nokka pystyssä niiden ohitse, vaikka ne aivan _varmasti_ tarvitsi sitä rahaa enemmän kuin mä tarvitsi sitä H&M:n 20 euron riepua... Mikä sydämetön ihminen!!! Onneksi olen tätä nykyä tullut paremmaksi ihmiseksi ja monesti "lahjoittanut" rahaa erilaisiin hyväntekeväisyys keräyksiin, esim. erinäisiin lippaisiin ja Elämä Lapselle -konsertin puheluiden kautta.



Sitten näin tänään aamulla Iltalehden sivuilla otsikon jossa kerrottiin Mikkosten perheen "Pilvilinnan" olevan myynnissä. Mä en millään lailla fanita Mikkosia, mutta varmaankin osittain tuon eilisen leffan jäljiltä, mulle tuli ihan kamala olo niiden puolesta. Koko niiden perheen karua kohtaloa. Se että Timo T. A. sai aikoinaan oliko se sitten aivoinfarktin ja se että miten niin pienessä hetkessä koko elämä voi mennä uusiksi... Järkyttävää! Miten karua, että nyt niiden pitää luopua niiden omasta kodista taloudellisista tai muista syistä. Vaikka varmasti pyörätuolissa olevan henkilön on muutenkin hankalaa asua 3-kerroksisessa talossa.



Ja sitten kerjäläisiin...Mä en millään lailla jaksa sääliä niitä, mua vaan ärsyttää ne. Vaikka mä olenkin valmis antamaan rahaa sitä mua enemmän tarvitsevalle, mä en ole valmis antamaan rahojani kerjäläisille. JOKAISELLA ihmisellä on mahdollisuus valita miten elämässään toimii ja jos toimii niin holtittomasti, että ne tiet vievät kadulle kerjäämään, se on oma syy. Monesti on tehnyt mieli sanoa hihasta veteleville kerjäläisille, että mene töihin hemmetin spurgu! Ei normaali ihminenkään sitä rahaa kadulla istumalla saa. Jos ottaa sen asenteen, että "En kuitenkaan töitä saa.", et varmasti saakaan!!!



Kerjäläisistä puheen ollen, mulle selvisi vasta viime viikolla keitä ovat Australian alkuasukkaat eli aboriginaalit . He ovat hemmetin rasittavaa kansaa, anteeksi nyt vaan. Lukuisia kertoja kun olen kävellyt kauppaan, ovat he pysäyttäneet minut milloin rahan toivossa, juoman puutteessa tai bussilipun tarpeessa. En yhtään ihmettele miksi heistä ei pidetä ja miksi heitä pelätään. Joka kerta kun olen kohteliaasti kieltäytynyt, hyvä kun en ole saanut heitä kimppuuni, kirjaimellisesti. Vähintään he ovat alkaneet huudella perääni hävyttömyyksiä. Viime viikkoon asti olen ihmetellyt mitä kansaa he ovat, koska en ole missään ennen tänne tuloa nähnyt heidän näköisiään ihmisiä; kaikilla todella huono iho ja erittäin huonot hampaat, jokaisella harmaat hiukset oli sitten kyseessä iältään 0-100-vuotias henkilö ja vaatteet ovat todella humpsuiset ja puhetyyli on erittäin hyökkäävä jopa aggressiivinen niin kuin käytöskin.




Katutaiteilijoista...Perthin keskustassa on kaikennäköisiä trubaduureja ja viihdyttäjiä. Osa heistä ovat todella, todella hauskoja ja taitavia, jopa jörön suomalaisen hymy on herkässä sitä katsellessaan. Todellakin, katsellessaan. Monesti olen pysähtynyt varta vasten vain mielenkiinnosta ja halusta nähdä miten hienoja temppuja ja taikoja nuo ihmiset tekevät. He vetävät valehtelematta 100-päisiä yleisöjä ja tienaavat katutaiteilijoina varmasti leipänsä. He ottavat yleisöä mukaan temppuihin ja kaikilla on hauskaa! Ylätasanteilla katsovat ihmiset heittävät rahaa alas ja muutenkin heidän rahakipponsa pursuavat rahaa. Heille olen itsekin silloin tällöin muutamia ropoja antanut, koska he eivät kerjää eivätkä ärsytä, he viihdyttävät!





Ja sitten ikävään...Mulle tuli taas edellispäivänä kamala ikävä kotiin. Juttelin mun perheen kanssa Skypessä, ne oli pitkästä aikaa kaikki siellä. Ne söi siellä ja käänsi tietokoneen niin, että mä näin kaiken. Tuntui siltä, kun mä olisin istunut pöydän päädyssä ja söisin niiden kanssa, ihan kuin joku ihan tavallinen kahvihetki. Sitten ne istui sohvilla ja käänsi tietokoneen niin, että tuntui taas siltä kun mä olisin niiden kanssa siellä, meidän kotona, meidän olohuoneessa. Se oli ihanaa! Keskusteltiin niin kuin minäkin olisin paikalla ja se tuntui ihanan normaalilta. Välillä kyllä ärsytti, koska meidän perheessä on tapana puhua toistemme päälle ja normaalisti se olen minä jonka ääni ei varmasti huku muiden äänien peittoon, mutta kun yritin tietokoneen välityksellä saada puheenvuoroa, se osoittautui turhankin hankalaksi. Mutta mun perhe on vaan se kaikkein paras!!! <3




-K-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti